zaterdag 14 oktober 2017

Pannenlap met vleugje roze (patroon)

Ik zag op instagram een leuke foto
en uitleg van pannenlappen.
Birgit had haar oude gehaakte pannenlappen, 
die aan vervanging toe waren,
opnieuw gehaakt. 


Zo wilde ze het Engelstalig patroon met ons delen, 
en ik de Nederlandse versie met jullie...


Je zoekt eerst wat leuke kleurtjes uit...


Dan haak je eerst een lapje in één kleur.


En in een contrasterend kleurtje haak je de 8 stroken.


---
haaknaald 3,5 mm
Lana Grossa Cotone
oker38
roze 3
groen 14
---

Patroon pannenlappen:
LAP
* haak 39 losse en 2 extra losse (dient als eerste stokje)
TOER 1.  Haak een eerste stokje in de 3de losse, haak 6 stokjes en 1 losse; *haak 7 stokjes en 1 losse*, herhaal wat tussen** staat nog 3x
Op het einde van alle volgende rijen haak ik 1 losse, keer om
TOER 2. Haak in elke een stokje
TOER 3. Herhaal toer 1
TOER 4. *Haak 1 stokje, 1 losse*, herhaal tot het einde
Haak nog drie x: Toer 1, 2, 3 en 4 haken 
Dan haak je toer 1, 2 en eindig je met toer 3.
Ik haakte nog eens 12 losse, zodat er een lusje ontstaat. Afhechten.

STROKEN (maak er 8)
Haak 40 losse en 2 extra.
Haak een eerste half stokje in de 3de losse, en haak tot het einde halve stokjes in elke losse. Hecht af.


WEVEN
Je weeft de stroken doorheen de lap, als je goed kijkt op de onderstaande foto, kan je zien hoe ik het deed.
Zorg er wel voor dat je de stroken er op dezelfde manier in weeft. Ik bedoel daarmee, dat je de rij vasten elke keer aan dezelfde kant moet houden...

VAST MAKEN VAN DE STROKEN AAN DE LAP
Dit doe je door rondom de lap een boord te haken met een picot steekje en ondertussen de stroken vast te haken.
Ik haakte het picot steekje en dan elke keer 3 vasten. Je kan er ook voor kiezen om een picot te haken om de 2 of meerdere vasten. Ik vond dit het mooiste. 


Deze pannenlappen zijn heel wat soepeler dan mijn andere,
Makkelijker hanteerbaar dus. 

Uiteraard wil ik Birgit bedanken voor de aanzet,
om deze pannenlappen online te brengen.
Ik zal er straks nog eentje haken. 

14 opmerkingen:

  1. Hey Sofie,
    Wat een leuke pannenlap. Heel erg mooi geworden met die kleuren zo.
    Fijn weekend.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die zijn ook leuk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze mooi en wat fijn dat je de beschrijving erbij zet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie pannenlap. Vrolijke kleuren. Dank je wel voor het Nederlandse patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn echt super gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die is leuk! Knap bedacht! Hoeven geen saaie pannenlappen meer te zijn als ik deze zie.

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk en origineel patroon! Die staan vast heel fleurig in de keuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee om ze zo te maken. Nu hou ik net zo van geel maar ze kunnen in allerlei kleuren! Nice. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem17.10.17

    Lekker retro, bijna fluo! Leuk effect zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk! Vrolijkt gelijk de keuken op.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi zijn ze hè, ik heb ze meer dan 50 jaar geleden voor mijn oma gehaakt
    Dank je wel voor het patroon, want die had ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk zijn die hè, ik heb ze meer dan 50 jaar geleden voor mijn oma gehaakt.
    Dank je wel voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk met die geweven strookjes erdoorheen. Pannenlappen staan nog steeds op mijn to-do lijstje. Misschien worden het deze wel :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!