De gratis haakpatronen van mijn blog, kan je vanaf nu terugvinden op bovenstaande tabblad, "Fie's patronen". Veel haakplezier.

Druiven gelei

Het lijkt wel of ik enkel tijdens de 'koude' maanden iets 
aan het bakken, koken ben...

Wat doet Fie als ze een grote emmer 
vol met blauwe druiven krijgt?
 Ik kwam op het idee om met de druiven,
die net geplukt waren, (waarvoor merci aan S.),
druivengelei te maken.


Ik waste de druiven, ongeveer 2 kg, vooraf, 
zodat het overtollige vocht niet in de gelei wordt opgenomen.
Zet een kom op een zacht vuurtje, doe de druiven erin.
En roeren maar. Met mijn puree stamper plette ik de druiven al wat.
Daarna draai je de warme brij door een passe-vite, 
zodat je enkel druivensap overhoudt.


Ik stond versteld van de hoeveelheid, donker paars sap dat daar uit komt.
Daarbij voeg je gelei suiker.
Goed roeren en laten doorkoken.

Potjes vullen en ja, smullen maar, 
als je niet kan wachten tot het afgekoeld is.

---
2 kg gewassen blauwe druiven
1 kg gelei suiker
potjes met deksel
confituur label gemaakt door Tiense suiker
---

11 opmerkingen:

  1. wat leuk dat heb ik nog nooit met druiven gedaan !! het proberen waard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker en lekkerder dan de gelei die je in de winkel vindt.

      Verwijderen
  2. Wat gaaf! Ik ben zeer, zeer benieuwd hoe die smaakt.
    Hou je ons op de hoogte?
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sandra, ben ik er vergeten bij te zetten. De gelei vind ik heel lekker 😋. Misschien iets te zuur, maar dat heb ik wel graag. Makkelijk uit te smeren. Potjes genoeg voor de hele winter! Groetjes

      Verwijderen
  3. Dat klinkt heerlijk. Zo kun je lekker lang genieten van de druiven.

    Smullen maar, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dat ziet er lekker uit ..ik hou wel van zoetzuurige smaak
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, klinkt lekker. Nog nooit geproefd of geprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er inderdaad weer super lekker uit! Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waren het druiven zonder pitten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, de druiven die ik gebruikt heb, waren er met pitten. Maar doordat je de brij door een passe vite draait, gaat er geen mee in het sap!

      Verwijderen

Dank je voor je leuke reactie!!
Je reactie moet ik eerst 'modereren', goedkeuren op mijn blog. Je zal je reactie dus niet direct zien verschijnen, dat komt in orde zodra ik online ben!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...