dinsdag 5 januari 2016

Orient Heights Infinity Scarf, Nederlands patroon

Ik wilde nog wel eens een sjaal haken, 
voor mezelf dan.
Ik had na deze nog wat garen over.



Ik vond bij Kristina Olson (haar blog)
een mooi en makkelijk te haken patroon.
Alleen haakte ik de mijne niet rond, 
haar versie werd een cowl, 
ik verkoos om een lange losse sjaal te gaan haken met haar patroon.


---
haaknaald 5,5 mm
Scheepjes ROMA
1617 grijs
1672 roze
1667 groen
1413 bruin
---


Hieronder zie je de Nederlandse vertaling, ik kreeg de toelating van Kristina, om het op mijn blog te plaatsen.

AANDACHT: 
! Lees het patroon eerst heel goed door, hou er rekening mee dat er losse en stokjes worden gehaakt. 
! Het patroon verkopen is niet toegelaten.
! Een verwijzing; link naar mijn blog mag wel. Wordt zelfs erg geapprecieerd.
! Kopiëren, als document en/of opslaan en/of publiceren op andere sites, blogs en facebookpagina's, - groepen is niet toegelaten i.v.m. copyright!
  1. haak 40 losse en 3 keerlosse
  2. haak 1 stokje in de 4de losse - 1 stokje in volgende - 1 stokje in volgende - 1 stokje in volgende (= totaal van 4 stokjes als het ware) - laat 2 losse over en haak in de derde losse een schelp (= 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes) - laat 2 losse over en * haak 4 stokjes, 2 losse over, haak een schelp, 2 losse over * - herhaal tot op het einde.  Fie haakt!
  3. haak 3 losse - 1 stokje in volgende - 1 stokje in volgende - 1 stokje in volgende (= totaal van 4 stokjes als het ware) - laat 2 losse over en haak in de derde losse een schelp (= 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes) - laat 2 losse over en * haak 4 stokjes, 2 losse over, haak een schelp, 2 losse over* - herhaal tot op het einde.
  4. herhaal rij 3. Fie haakt!
  5. Zo lang en zoveel je zelf wil. 
  6. Tussendoor kan je van kleur gaan wisselen. 
  7. tot rij ....
  8. Draadjes wegwerken, klaar!

Wil je toch een cowl, haak dan de laatste rij vast aan de eerste rij. Zorg ervoor dat je sjaal niet gedraaid is.
Eventueel kan je je rij met losse haken met een grotere haaknaald.
De breedte van mijn sjaal bestaat uit: 4 stokjes, schelp, 4 stokjes, schelp, 4 stokjes, schelp, 4 stokjes, schelp, 4 stokjes. Je kan deze uiteraard ook breder of smaller haken, even natellen is de boodschap.
Veel haakplezier!

14 opmerkingen:

  1. Ziet er heel leuk uit.!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is mooi!! Dankjewel!
    Liev groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Sofie,
    Wat een super leuk patroon. Ik ga hem opslaan. Bedankt voor het delen van deze vertaling :-). Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily
    (casacreaemilia.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige sjaal, mooie kleuren heb je gebruikt ook.
    Groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige kleuren. Bij jouw sjaal is het reliëf van ht patroon mooi te zien. Nog mooier dan bij de originele cowl. Dank je voor het vertaalde patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie sjaal weer Sofie. En die pastel kleurtjes zijn ook zo mooi.

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel erg mooi bedankt voor het patroon .

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De sjaal is heel mooi bedankt van de uitleg beste wensen en een creatief jaar groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! Ook een goed idee om restjes op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige sjaal heb je gemaakt! Bedankt voor het patroon. Ik zal een linkje delen op mijn website vanavond. Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem26.10.16

    Top! Nadat karniss super in de smaak viel bij een vriendin wat ik nu weer opzoek naar een ander leuk patroon voor een andere vriendin 😊 super getimed dus 👌 deze ga ik binnenkort zeker maken, bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Anoniem31.10.22

    Hey, ik ben de sjaal aan het haken, maar als ik 3 keerlosse haak, “bobbelt” het wat aan de zijkant. Kan 2 keerlosse ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tuurlijk kan dat. In haakpatronen wordt een stokje best vervangen door 3 losse, een half stokje door 2 losse.
      Maar je mag uiteraard haken wat voor jou het mooist uitkomt.
      Veel succes met haken.
      Groetjes Sofie

      Verwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!