zaterdag 1 december 2012

Rode kool

Nog nooit maakte ik zelf rode kool klaar,
maar toen ik deze week een verse rode kool van op het veld kreeg, 
kon ik de uitdaging niet uit de weg gaan, niet?!?
Vroeger kreeg ik via mijn ma een potje eigen - bereide rode kool.


Ik ging aan de slag als volgt...
Men versnijdt de kool in fijne repen (ik gebruikte de helft maar), eventjes wassen in koud water.
Snij een ui in fijne stukjes, stoof die aan; voeg er de repen rode kool aan toe, samen met 10dl water, peper en een snuifje zout, alsook 2 eetlepels azijn!
Laat dit alles 1 uurke stoven, af en toe roeren is noodzakelijk, en kijk na of het niet aanbakt...
Daarna voeg je bijna 2 kg stoofappels erbij, die je in stukken sneed, mengen en verder 3/4 uur laten stoven.
Op het einde voeg je naar smaak suiker bij...


HEERLIJK! Met een stuk worst en 
nen 'patat' (aardappelen, zoals we dat hier zeggen), 
den echten boerenkost.
Ik ben de enige in huis die dat graag eet, 
dus verdeel ik de rest in porties en zal die invriezen...
En ik durf zeggen, 
de mijnen smaakt even goed als die die mijn ma klaarmaakt ;-)

THX ma voor het recept! 
Ik vond het recept in het kookboek van den boerenbond.

8 opmerkingen:

  1. Dat is het lekkerste wat er is, verse rode kool, hier is iedereen er zot van, ik maak het elke keer samen met mijn moeder want het is wel wat werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, en zeker met dit weer. Ik ben fan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er fantastisch lekker uit! Bijzonder kleur ook, eerder roze kool ; ) !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt goed.Ik ben hier de enige in huis die rode kool lekker vind... en áls ik het al eet, dan dus een klein potje (met appeltjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. eigen bereide verse rode kool = heeeeeerlijk!!!
    liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n doorgesneden rode kool vind ik zo mooi. Klaargemaakt is ze ook heel lekker natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Brengt me op het idee om het ook eens zelf te maken. Vroeger kreeg ik een potje van mijn pa ....
    Bedankt voor het recept! Ik laat weten of het lekker was.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je fijne reactie!